Čtení a psaní ve třetím ročníku
Čtení a psaní ve třetím ročníku
I ve třetí třídě pokračuje nácvik techniky čtení. Důraz se klade na souvislé čtení s porozuměním. Žáci mají číst se správným dýcháním a dodržováním mluvních taktů, s přiměřenou intonací, plynule. Mají správně frázovat, klást větný přízvuk, volit správnou sílu a barvu hlasu. Jde o emocionální přednes. Čtou nahlas i tichým čtením.
V této době se čtení stává technikou na získávání nových informací. Letos mají žáci nové čtenářské deníky- složky s volně odnimatelnými listy- a při práci s nimi navazují na mimočítankové čtenářské aktivity z období 2. třídy. Listy lze kopírovat a doplňovat. Motivující je jistě i úvodní kresba, jejímž autorem je tatínek žáka naší školy. Vztah ke čtení a knihám je totiž jednou z podmínek úspěšného osvojování techniky čtení, rozvíjení čtenářské gramotnosti a vytváření vztahu k literatuře.
Využíváme výrazného předčítání textu učitelem, řízené čtení a jiné metody kritického myšlení. Naše ranní čtení a společná četba je soubor knih Filipova dobrodružství. Škola je i letos zapojena do projektu Celé Česko čte dětem. Děti už dříve dostaly soupis knih doporučených k četbě. Je vhodné také sledovat nástěnku (na chodbě školy) se soupisem knih a plakáty k projektu.
Ve třetím ročníku je psaní obvykle zcela propojené s ostatními činnostmi. Technika psaní je osvojena, dbá se na čitelnost a úpravnost textu. K opakování a procvičování tvarů písmen i k procvičování ruky před psaním slouží vyhrazené stánky v sešitě. Možno využít také folie s linovanou podložkou, která má i sklon a výšku písma, nebo tabulek s fixou. Píšeme texty pozvánek, výpisky z četby pro čtenářský deník, návody k pracovnímu postupu apod. Jde také o bezchybné opisování přiměřeného textu k pozdějšímu využití. Je brán i ohled na počátky osobitého rukopisu.
Mgr. Jana Kachlíková
Napsat komentář