Český jazyk ve 2. třídě
Učebnice
Obsahuje vyvození a dostatečné procvičení učiva. Vhodně jsou v ní uplatněny také mezipředmětové vazby a průřezová témata.
Žáci se zde setkávají s novou kamarádkou -stonožkou Agátou. V průběžném cyklickém opakování učiva mají žáci dostatek příležitostí si probíranou látku více procvičit a upevnit. K dalšímu procvičování jsou připravena cvičení v pracovních sešitech (na dolních okrajích stránek učebnice jsou uvedeny odkazy na příslušné stránky v pracovních sešitech). V každé kapitole jsou pravidelně zařazena slohová cvičení, která svým obsahem a náročností rovněž odpovídají schopnostem žáků.
Pracovní sešity 1. a 2 díl
Cvičení jsou obohacena o hravější prvky a přinášejí tvořivé úkoly pro děti. Žáci jsou činnostní formou výuky motivováni k dosažení potřebných znalostí. Zařazena jsou i cvičení zaměřená na zrakové i sluchové vnímání, pravolevou a prostorovou orientaci. Pracovní sešity obsahují klíč ke cvičením. Součástí jsou i tři přílohy, které si žáci mohou vystřihnout.
Písanka
První díl písanky obsahuje postupné zopakování všech psacích tvarů písmen a číslic. Všechna malá písmena jsou doplněna krátkým textem o některém zvířeti, jehož pojmenování začíná daným písmenem. Žáci se tak seznámí s řadou zvířat, která žijí nejen u nás. Písankou prolínají různé úkoly, podporující čtení s porozuměním a napomáhají k rozvoji myšlení žáků. Každá strana je doplněna hádankou. Žáci zde naleznou jednoduchou formu sebehodnocení, mají také prostor pro práci s chybou.
Do druhého dílu písanky bylo zařazeno psaní slov a vět a nácvik přepisu krátkých textů. Jednotlivé úkoly procvičují pozornost žáků při psaní, rozvíjejí jejich uvažování. Je doplněn různými úkoly, rébusy a hádankami.
Čítanka
Zaměřuje se nácvik techniky čtení nenásilnou a zábavnou formou. V úvodu jsou zařazeny texty kratší a jednodušší, postupně se jejich obtížnost stupňuje. Zařazeny jsou jak texty prozaické, tak básně a písně, a také čtyři dramatické scénky. Jednoduché úkoly napomáhají žákům lépe pochopit smysl čtených textů a oživit si znalosti dříve nabyté. Práce s úkoly je zaměřena jak na práci jednotlivců, tak na práci ve skupině. Mezipředmětové propojení je označeno ikonkami.
Opakování 1. ročníku
Cílem učiva této kapitoly je postupné zopakování a upevnění znalostí z 1. ročníku, rozvoj komunikačních dovedností a slovní zásoby, aktivní a uvědomělá práce s textem, postupné opakování psané podoby všech velkých i malých písmen.
Žák:
- uvědomuje si pojmy “věta, slovo slabika, hláska/písmeno“
- ve slově určí první/poslední hlásku, spočítá počet písmen v napsaném slově
- rozděluje slova na slabiky vytleskáváním, určí počet slabik
- spočítá slova ve větě
- rozliší tiskací a psací tvary písmen
- učí se uvědomovat si správný pravopis vlastních jmen
- čte věty se správnou intonací
- správně vyslovuje slova
- porozumí jednoduchému čtenému textu
- je schopen vyprávět krátký příběh, diskutovat o něm a odpovídat na otázky
- dokáže říct několik vět o tom, co zažil
- rozumí, která slova s e k danému tématu hodí, či nikoliv, a sám některá utvoří
- rozumí řazení děje, událostí v časové posloupnosti, v jednoduchých případech věty seřadí
- uvědomuje si správné hygienické návyky při psaní
- zopakuje si všechny tvary psacích písmen
- uvědomuje si podobné či obtížné tvary
- pracuje s přehledem tiskacího a psacího písma, potřebné písmeno dokáže vyhledat
O větách
Cílem učiva o větách je zjednodušená, neformální charakteristika věty. Žáci rozeznávají větu podle počátečního velkého písmene a interpunkčního znaménka na konci věty, při poslechu rozeznají konec věty podle klesající melodie a podle pauzy mezi větami. Uvědomují si větu jako součást celku (textu), dokážou větu v textu vyhledat a utvořit větu s několika slovy, vytvořit větu podle klíčového slova.
Žák:
- rozliší ústní (mluvený) a písemný projev
- ve větě rozliší její začátek a konec
- uvědomuje si potřebu oddělování slov ve větě s ohledem na srozumitelnost
- v krátkém textu vyhledá danou větu
- čte krátké oznamovací věty se správnou intonací
- mezi větami dělá pauzy
- pozorně naslouchá, ví, o čem čtený text byl
- vypráví jednoduchými větami známou pohádku podle ilustrace
- zapojí se do dramatizace pohádky
- ví, jaké vhodné oslovení a pozdrav užít v základních situacích běžného života
- přepíše krátké věty, provede kontrolu
Abeceda
Cílem učiva je pamětné osvojení abecedního řazení písmen a seznámení se s principem řazení slov podle abecedy. Opakovaným procvičováním v průběhu celého roku získává toto učivo charakter trvale osvojené vědomosti.
Žák:
- učí se postupně říkat celou abecedu
- řadí slova podle abecedy podle prvního písmene (s tabulkou abecedy)
- ví, jak se řadí slova, která začínají stejným písmenem
- zná tvary psacího písma, procvičuje obtížnější tvary
- přepíše řadu slov seřazených podle abecedy
- čte názvy písmem
- seznamuje se se čtením přejatých a cizích slov s písmeny Q, W, X
- naučí se báseň nazpaměť a snaží se ji přednášet s dobrou výslovností a ve vhodném tempu
- ví, kdy má poprosit, kdy poděkovat
Napsat komentář