Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace
Navigation
  • Novinky
  • Základní škola
    • Třídy
      • 1. třída
      • 2. třída
      • 3. třída
      • 4. třída
      • 5. třída
    • Organizace výuky
      • Rozvrh hodin
    • Důležité informace ZŠ
      • Rozpočet školy
      • Školní řád
      • Školská rada
      • GDPR
      • Školní poradenské pracoviště
      • KPŠ při ZŠ a MŠ Nesovice, spolek
      • Klima školy
      • Výroční zprávy
      • Projekt EU peníze školám
    • Kontakty ZŠ
  • Mateřská škola
    • Berušky
    • Tygříci
    • Kontakty MŠ
    • Zápis do MŠ
  • Školní družina
    • Novinky v družině
    • Družina I. oddělení
    • Družina II. oddělení
  • Školní stravování
    • Jídelníčky/informace
    • Provozní řád ŠJ
    • Kontakty jídelna
  • Kontakty
  • Ke stažení
  • Učivo 1. třída
  • Učivo 2. třída
  • Učivo 3. třída
  • Učivo 4. třída
  • Učivo 5. třída
  • učivo 1. třída 2019/2020
  • Učivo 2. třída 2019/2020
  • Učivo 3. třída 2019/2020
  • Učivo 4. třída 2019/2020
  • Učivo 5. třída 2019/2020
You are here: Home › Základní škola › Genetická metoda čtení pro prvňáčky
← Vyrábění z kukuřičného šustí
Pexesiáda v ŠD →

Genetická metoda čtení pro prvňáčky

26.10.2018 | Filed under: Základní škola

Genetická metoda čtení, označovaná též jako hlásková, spočívá v hláskování slov. Dítě nejprve „přehláskuje“ slovo, pak je teprve přečte dohromady. Spojuje tedy hlásky bez slabikování (s-l-o-v-o – slovo). Zjednodušeně řečeno vychází se z intuitivního čtení po hláskách, které si osvojují už předškoláci. Tato metoda se dnes pojímá jako metoda přirozená vývoji dítěte.

NĚCO MÁLO Z HISTORIE

Touto metodou se učilo čtení do roku 1951, kdy bylo v ČSR vytvořeno tzv. jednotné školství, které povolovalo pouze jednu metodu výuky čtení – analyticko-syntetickou (slabikovací), kdy se spojují hlásky do slabik.

Ve školním roce 1995-96 se souhlasem MŠMT ČR paní PhDr. Jarmila Wágnerová, CSc., koncipovala projekt, jehož cílem bylo využít myšlenek a zkušeností s genetickou metodou českého elementaristy a básníka Josefa Kožíška. V roce 1913 vyšla jeho čítanka Poupata, která stále zůstává vzorem pro tvorbu českých slabikářů. Kožíškova metoda čtení je založena na principu jedné obtížnosti. Žáci se naučí jen velká tiskací písmena a na nich zvládnou techniku čtení. Čtou po písmenkách a zároveň slova zapisují ve velkých tiskacích písmenech. Děti si písmena říkají nahlas.

V počátcích výuky klademe velký důraz na procvičování sluchové analýzy a syntézy slov. Úzké propojení mezi čtením a psaním je velkým přínosem. Děti se hned v prvních týdnech školního roku naučí velká tiskací písmena a bez problémů si je i zapisují – k zápisu jim stačí jen krátké rovné čáry a kruhové oblouky. Se zájmem čtou nápisy, hesla, reklamy a brzy luští i křížovky. Tímto genetická metoda navazuje na přirozený vývoj dítěte, které se již v předškolním věku naučí písmena a samo se chce učit číst. Takových dětí se v každé třídě najde hned několik. Doluštění a dočítání písmen je pro ně spíše příjemnou hrou než učením.

Se slabikou se žáci seznamují až při dělení slov, kdy je technika čtení již zvládnuta. Popisovaná metoda čtení klade velký důraz na porozumění textu a má na prvňáčky pozitivní vliv – na čtení se těší, jsou zvídaví, chtějí znát nová písmenka a luštit nová slova. Obsah dalšího nového textu je pro děti velkou motivací. Se způsobem výuky jsou spokojeni i rodiče, které hned na začátku školního roku seznámíme se zásadami výuky čtení genetickou metodou. Brzy se sami přesvědčí, že výuka probíhá klidně, že děti nestresuje, maximálně respektuje individualitu každého dítěte a neklade velké nároky na domácí přípravu.   Jelikož děti umí číst již po prvních 3-4 měsících, dokáží daleko více pracovat s textem. Mohou mnohem dříve pracovat se smysluplnými texty, které je zaujmou. Je možné využívat při práci spousty činnostních aktivit.

Děti jdou do první třídy, aby se naučily číst a psát. Genetická metoda čtení jim to umožní brzy po nástupu do školy.

Žádná z vyučovacích metod čtení není stoprocentní pro každé dítě. Je nutné přihlédnout k individuálním zvláštnostem a osobnímu tempu každého dítěte. V momentě, kdy končí nácvik techniky čtení – konec listopadu – si žáci začínají osvojovat malá tiskací písmena a končí specifikum této metody. Od prosince nastává období, kdy se nacvičuje plynulost čtení, čtení předložek, intonace vět atd. Kromě textů v čítance čteme dětské knížky.

Pracujeme se sadou učebnic pro český jazyk (Učíme se číst, pracovní sešit a Čítanka) , kterou podle Kožíškovy metody napsala PhDr. Jarmila Wágnerová, CSc. Obsahuje zkrácené texty známých pohádek, které vtipnými ilustracemi doplnil Miloš Noll.

Díky tomu, že se děti zpočátku soustřeďují jen na jeden typ písma („hůlkové písmo“), zvládnou celou velkou tiskací abecedu velmi brzy, a tak mohou číst kvalitnější texty. Koncem listopadu objeví děti malou tiskací abecedu. Většinu těchto písmen jsou schopny přiřadit, protože jsou si podobná. V této metodě je prodlouženo období procvičování jemné motoriky skoro na celý půlrok, posouvá se nácvik psacích písmen většinou až do doby, kdy už děti nemají problém s tiskacími tvary. Mohou však zapisovat již téměř cokoli, a tak je více času na uvolňovací cviky, pomocí kterých se děti připraví na proces psaní.

Hlavní nevýhodou této metody je v každém případě změna školy v prvním ročníku, pokud se na ní nevyučuje genetická metoda čtení.

Podle našich zkušeností je výuka čtení genetickou metodou pro děti příjemná a zábavná.

Share the post "Genetická metoda čtení pro prvňáčky"

  • Facebook
  • Twitter
← Vyrábění z kukuřičného šustí
Pexesiáda v ŠD →

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Přihlásit nebo registrovat pomocí:
Facebook Google

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zadejte výsledek * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Nové na webu

  • Setkání předškoláků
  • Doctor dancer 4. a 5. třída
  • Třeťáci na cestě do vesmíru
  • Oznámení o přijetí do MŠ
  • Doctor Dancer – taneční výuka (1.,2. a 3. třída)
  • Námořníci, piráti a mořeplavci v ŠD l.
  • Zimní měsíce u Smajlíků❄
  • 17. února „Den v maskách“ – 2. třída

Aktualizováno

  • Setkání předškoláků
  • Doctor dancer 4. a 5. třída
  • Probrané učivo do 22.3.2023
  • Třeťáci na cestě do vesmíru

Archivy

Dnes
PHGame.cz

  • Čtvrtek 23. března 2023
Svátek má Ivona

Plánujeme

  • Školní kolo Zazpívej, slavíčku v 29.03.2023
  • Beseda s policií ČR v 04.04.2023
  • Den otevřených dveří v 05.04.2023
  • Velikonoční prázdniny v 06.04.2023
  • Školní kolo MC Donald´s cup v 14.04.2023

Z fotografií

  • O Honzovi o princeznách
  • Čertovská diskotéka v ŠD
  • Curling v ŠD I.
  • Zimní radovánky v 5. třídě

Přihlášení

  • Registrace
  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

    © 2023 Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace

    Powered by Esplanade Theme by One Designs and WordPress